سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوح محفوظ

نهادهای قرآن پژوهی قم
(بخش نهم)


رسا، گروه فرهنگی ـ دم زدن از محوریت قرآن در حوزه، تولید علم در ساحت قرآن، نهادینه شدن قرآن در تمام شئون زندگی و ده‌ها آرزوی دیگر وقتی دست یافتنی‌ می‌شود که راه‌کاری علمی پیش پای محققان و نخبگان جامعه وجود داشته باشد تا بتوان با یک هماهنگی و انسجامی در مسیر بهره‌وری و پرورش مباحث قرآنی برای استفاده عموم مردم افتاد، هر چند نباید از آسیب‌های تشکیلاتی شدن غافل شد. هر یک از مراکز منسجم قرآنی در حوزه علمیه قم برای اجرای برخی از این اهداف فعالیت می‌کنند. معرفی انجمن علمی قرآن‌پژوهی حوزه علمیه نهمین گزارش سلسله‌وار پایگاه اطلاع رسانی رسا در معرفی نهادهای قرآن پژوهی قم را تشکیل می‌دهد.
تأسیس انجمن‌های علمی از سوی نخبگان هر رشته در حوزه علمیه قم می‌تواند نقش مهمی در هماهنگ کردن گروه‌های علمی حوزوی داشته باشد. انجمن علمی قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم در سال 82 با این هدف با رهنمود رهبر معظم انقلاب تأسیس شد. هیئت مؤسس این انجمن عبارتند از: آیت الله محمد‌هادی معرفت و حجج اسلام فاکر میبدی، سید رضا مؤدب، محمود رجبی، محمد‌علی رضایی اصفهانی، علی نصیری، فتح‌الله نجارزادگان، محمدتقی دیاری و علی احمد ناصح. نخستین مجمع عمومی این انجمن با حضور آیت الله مکارم شیرازی تشکیل شد و حجج اسلام رضایی، فاکر، مؤدب، رجبی، بهجت‌پور، نصیری، زمانی، دیاری و تجری به عنوان هیئت مدیره و حجج اسلام رضایی اصفهانی مسؤول انجمن، غلامعی همایی دبیر و سید رضا مؤدب به عنوان مسؤول برگزاری نشست‌های علمی انجمن قرآن‌پژوهی انتخاب شدند.
مهم‌ترین توفیق انجمن قرآن پژوهی در برگزاری نشست‌های علمی و راه ‌اندازی کرسی نظریه پردازی علمی در حوزه علمیه قم بوده است. برگزاری چندین جلسه هیئت مدیره با موضوع ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، برگزاری همایش‌های علمی، شناسایی پژوهش‌گران رشته علوم قرآن، تعامل با سایر انجمن‌ها، انتشار کتب و نشریات، ترغیب و تشویق پژوهش‌گران و تجلیل از اساتید ممتاز و زمینه‌سازی بریا حضور اعضا در مجامع علمی بین‌المللی، اجرای برنامه کارگاه آموزشی پایا‌ن‌نامه‌نویسی، برنامه‌ریزی نشست‌های علمی، برگزاری نشست آرای دکتر ذهبی، قرآن و مستشرقان و یکمین نکوداشت مفاخر قرآنی با تجلیل از نیم قرن خدمات قرآنی آیت الله معرفت از جمله اقدامات این انجمن است.
بر اساس گزارش خبرنگار رسا، خبرنامه انجمن قرآن پژوهی با نام صحیفه که ماهیانه منتشر می‌شود، با هدف ایجاد ارتباط میان انجمن و اعضا، خبررسانی و افزایش سطح آگاهی، تبادل اطلاعات با سایر انجمن‌ها و مراکز علمی، شفاف سازی اطلاع رسانی قرآنی و پرهیز از تنش زایی در محیط‌های عملی قرآنی به میدان آمده است.
به تازگی نخستین ترجمه گروهی قرآنی کریم به همت جمعی از فضلای حوزه علمیه قم با یاری این انجمن منتشر شده است. در این ترجمه دقت، روانی، شیوایی و زیبایی عبارات، بسیار مورد توجه بوده و برای یکسان سازی عبارات در آیات مشابه تلاش زیادی صورت گرفته است. استفاده از ترجمه‌ها و تفاسیر معتبر قرآن کریم، مانند تفسیر المیزان، نمونه و مجمع البیان و ترجمه تخصصی هر یک از این فضلا بر روی بخش خاصی از قرآن کریم از جمله ویژگی های دیگر این ترجمه گروهی می‌باشد.
گفتنی است دارندگان مدرک سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد در گرایش علوم قرآنی یا کسانی که دست کم صاحب سه مقاله یا یک کتاب علمی قرآنی باشند می‌توانند عضو دائم و دارندگان مدرک سطح دو حوزه یا کارشناسی دانشگاه‌ها می‌توانند عضو غیردائم انجمن باشند. شخصیت‌‌هایی که در زمینه علوم قرآنی اقدام مهمی انجام داده باشند یا در پیشبرد اهداف انجمن مؤثر باشند، عضو افتخاری انجمن خواهند بود. تاکنون چهل نفر به عنوان عضو رسمی به این انجمن وارد شده‌اند.
خاطر نشان می‌شود نشانی انجمن قرآن‌پژوهی قم، 45 متری شهید صدوقی، جنب کوچه 34 و تلفن تماس آن 2911466 (0251) می‌باشد.


ارسال شده در توسط محمد تقی دیاری بیدگلی