سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوح محفوظ

کعب الاحبار و دوره فی تفسیر القرآن ( پایان نامه ارشد) صباح بیضون / استاد راهنما: دکتر محمد تقی دیاری بیدگلی.

 

پایان نامه(کارشناسی ارشد)--دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r

شاید بتوان گفت که جریان خلافت پیامبر صلی الله و علیه و آله مخرب ترین جریانی بود که به اسلام و امت اسلامی ضربه زد، ولی نباید فراموش کنیم که در همین راستا، جریانی که مخربترین ضربات را بر پیکره متون اسلامی وارد نمود و آثار منفی زیادری را در پی داشت، جریان احادیث جعلی و موضوعه اسرائیلیات و به ویژه احادیث جعلی مربوطه به تفسیر قرآن می باشد. مسلما هر دو جریان ناشی از موضع گیریهای سیاسی آن روزگار می باشد که تاثیر ژرف در تشکیل این دو جریان داشته است. در مورد اسرائیلیات با احادیث موضوعه نام یک عالم یهودی را به وضوح می توان در صفحات تاریخ اسلامی یافت که حتی گرویدن وی به اسلام در تاریخ، محل اختلاف بوده است و نقش وی در تزریق این احادیث جعلی در تفسیر قرآن و نقل اسرائیلیات در هاله ای از ابهام است نام این عالم یهودی کعب الاحبار است. از آنجا که کعب الاحبار در عصر اول و مهم تاریخ اسلام می زیسته است از شهرت خاصی (در روایت احادیث) برخوردار شده است و از آنجا که مورد استقبال و پذیرش برخی از خلفا قرار گرفت و زمینه حضور وی در مجالس و بحث و گفتگوهایشان برای وی مهیا شد حتی در بین مسلمانان از جایگاه والائی برخوردار شد و جزء راویان مطرحی گشت که دیگران از او نقل حدیث می کردند و از آنها نقل حدیث می کرد و بدین وسیله نام وی تحت همین عنوان در تاریخ اسلام ثبت شد. با توجه به خطرات این اسرائیلیات و نقش آن در تحریف عقاید اسلامی ضرورت دارد که در بررسی نحوه نفوذ این احادیث جعلی به حریم روایات تفسیری قرآن کریم، توجه خاصی را به شخصیتهای مشکوک برخی از راویان حدیث مبذول داشت و در مورد آنها دقت و تحقیق و بررسی لازم را بنمائیم. بدون شک شناخت این راویان مشکوک نقش بسزایی در زودن احادیث و روایات جعلی و موضوعه از احادیث و متون اسلامی به خصوص احادیث متعلق به تفسیر قرآن خواهد داشت با توجه به اینکه نقش تخریبی این روایات در عقاید اسلامی واضح و مبرهن است.

وضعیت پایان نامه : دفاع شده
کعب الاحبار / قرآن / حدیث / تفسیر / اسرائیلیات
Kab al-ahbar / Koran / Saying / Interpretation / Isra-iliyyat

ارسال شده در توسط محمد تقی دیاری بیدگلی
عنوان پایان نامه: آداب باطنی تلاوت قرآن کریم با تاکید بر کتاب آداب الصلوه امام خمینی(ره)/
نویسنده : فریده علی نژاد؛

دانشگاه : دانشکده الهیات و معارف اسلامی،
تاریخ پایان نامه : 1382
استاد راهنما : محمدتقی دیاری؛

چکیده : کلید واژه : ی / چکیده : تلاوت قرآن کریم دارای آدابی ظاهری و باطنی است. این مجموعه در شرح مجملی به آداب ظاهری پرداخته و سپس مفصلا به بررسی آداب باطنی می پردازد بدین صورت که: قاری قرآن ابتدا باید به جنبه های عظمت قرآن، معرفت حاصل کند تا به تعظیم شان قرآن و آثار کمالی آن نائل گردد. و این امر میسر نمی گردد مگر اینکه انسان موانع و حجابهای بین خود و استفاده از قرآن را از سر راه بردارد، و همین گامی مهم می شود برای تولد کمالات روحی در وجود انسان. سایر آثار از : دیاری، حمدتقی / مودب، رضا /

ارسال شده در توسط محمد تقی دیاری بیدگلی
عنوان: روش‏های فقه الحدیث حضرت امام خمینی(ره)
دانش‏پژوه: محمد عصارپور آرانی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر عبداللّه‏ موحدی محب / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 201 ص / 1381.
این پژوهش چهار فصل دارد که نخستین فصل آن، به زندگی و آثار امام، تاریخچه حدیث و جوامع حدیثی از منظر امام می‏پردازد. دومین فصل، اصول و مبانی اندیشه‏های رجالی امام را بیان کرده و فصل سوم روش‏های فهم حدیث و موضوع جعل در حدیث را از منظر امام بررسیده است. در فصل چهارم تعارض اخبار و راه‏های جمع آن از دیدگاه امام خمینی(ره) تشریح شده است.
عنوان: بررسی اندیشه‏های حدیثی علامه محمدتقی شوشتری(ره) در کتاب «النجعه»
دانش‏پژوه: محمدحسین بهرامی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر احمد عابدی/ سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 142 ص / 1381.
این جستار سه فصل دارد که در نخستین فصل آن، معنای حدیث، جایگاه آن و زندگی‏نامه علامه شوشتری آمده است. فصل دوم که به اسانید حدیث پرداخته، در سه بخش، جوامع روایی متقدم و متأخر شیعه، تحریف، تصحیف و جعل اخبار و دیدگاه‏های رجالی را بررسی کرده است. در فصل سوم موضوع فقه الحدیث در دو بخش ارزش‏گذاری احادیث و تعارض اخبار دنبال‏شده است.
عنوان: بررسی و تبیین آراءِ تفسیری و علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ شوشتری
دانش‏پژوه: سیدرضا وفایی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر ولی اللّه‏ نقی‏پورفر/ سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 216 ص / 1381.
این پژوهش شش فصل دارد که کلیات آن در فصل نخست و حیات علمی، سیاسی و اجتماعی قاضی نوراللّه‏ شوشتری در فصل دوم آمده است. نگارنده در فصل سوم آرای علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ را برشمرده و در فصل چهارم با تشریح آرای تفسیری قاضی نوراللّه‏، از تفسیر سوره حمد و آرای مختلف تفسیری ایشان یاد کرده و در پایان دو نمونه از تک‏نگاری‏های تفسیری وی را شناسانده است. در فصل پنجم نقد و بررسی آرای تفسیری و علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ آمده و در فصل ششم خلاصه مطالب و پیشنهاد ارائه شده است.
عنوان: بررسی تطبیقی اسباب نزول در مجمع البیان و المیزان
دانش‏پژوه: علی رمضانیان / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر سیدرضا مؤدب / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 228 ص / 1381.
این کاوش در چهار فصل تدوین یافته که فصل نخست آن، کلیات تحقیق و فصل دوم و سوم، اسباب نزول را از دیدگاه علامه طبرسی و طباطبائی بررسی کرده است. نگارنده در فصل چهارم با ارائه شمار فراوانی از اسباب نزول‏هایی که در تفسیر مجمع‏البیان و المیزان آمده، به بررسی تطبیقی آن‏ها پرداخته است.

ارسال شده در توسط محمد تقی دیاری بیدگلی